The Daily Times, Sep 15, 2008
TinTừ Peshawar, Pakistan:
Viện Bảo Tàng cổ xưa gần 100 tuổi Peshawar la` 1 trong nhiều
viện bảo tàng nổi tiếng trưng bày và triển lãm các đồ cổ quý giá,
văn hoá tài liệu lịch sử quan trọng và những bộ sưu tập điêu
khắc lớn nhất thế giới.
Bộ sưu tập tượng khắc bằng đá trong thời kỳ nghệ thuật Gandhara
thuộc bảo tàng viện không những thể hiện được tính cách điêu
luyện tuyệt vời của các hoạ sĩ, điêu khắc gia mà còn cho chúng
ta được chiêm ngưỡng bộ sưu tập có 1 không 2 về cuộc đời Đức
Phật từ lúc đãn sanh cho tới lúc nhập diệt và những điều kỳ diệu
xảy ra trong thời Đức Phật.
Trong gian phòng triển lãm chính của bảo tàng, nhiều đồ cổ kính
và bức tượng điêu khắc trình bày đầy đủ cuộc đời Đức Phật từ lúc
sinh ra cho đến lúc nhập diệt theo từng giai đoạn thứ tự rõ ràng.
Bộ sưu tập cuộc đời Đức Phật được chạm trổ điêu khắc tuyệt vời
kể lại từng chi tiết rõ ràng từ lúc giấc mơ của hoàng hậu Maya,
sự giải thích giấc mộng, lúc Đức Phật đản sanh bước 7 bước, đi
học,làm bài vỡ, các trận đấu vật thời thanh thiếu niên, đời sống
vàng son vương giả, khung cảnh đám cưới, sự từ bỏ giàu sang phú
quý, hành trình tìm giải thoát, đời sống khổ hạnh, tuyệt thực,
lần thiền định đầu tiên, ma quỷ quấy rối, đạt được chánh quả,
bài pháp đầu tiên, khung cảnh trước khi Đức Phật nhập diệt, hoả
táng Thân Phật, phân phát xá lợi Phật và cấu trúc của các vật
chứa đụng xá lợi Phật.
Bộ sưu tập bao gồm nhiều kiểu cấu trúc khác nhau: bình đựng xá
lợi nhiều mẫu mã khác nhau bằng phiến thạch hoặc bằng đồng và
nhiều hình tượng chạm trổ điêu khắc khác cùng với nhiều bức
tượng được chạm trổ điêu khắc đúng y chang hình dáng Đức Phật
còn tại thế.
Theo giáo sư Sehrai, cựu khảo cổ gia và từng là cựu giám đốc của
các viện bảo tàng và các viện khảo cổ, thì nền Phật Giáo tại
Đại Hàn và Nhật Bản là những điển hình tiêu biểu cho thời kỳ
phật giáo Gandharan, những bức tượng này được chạm trổ lien quan
chặt chẽ với nền, trống và các cầu thang dẫn đến điện thờ chung
quanh là những phật tử đang cầu nguyện hoặc nghe pháp.
Ngoài ra cũng theo giáo sư Sehrai:” những câu chuyện về cuộc đời
Đức Phật được chạm trổ trong thời đại nghệ thuật Gandharan, là 1
tài liệu quý giá được minh hoạ bằng ngôn ngữ Mahyana suốt thời
kỳ Kanishka khoãng thế kỹ thứ nhất sau công nguyên, đặc biệt có
những mô hình hiện đại nghệ thuật Gandhara ảnh hưởng không nhỏ
từ các nhà hoạ sĩ xuất phát từ nền văn hoá Ấn Độ - Hy Lạp, La Mã
và Ba Tư.
Bốn sự kiện quan trọng trong cuộc đời Đức Phật được trưng bày
trong viện bảo tàng là: Vườn Lumbini, Đức Phật Đắc Đạo dưới cây
bồ đề, Bài Pháp chuyển pháp luân trong vườn Lộc Uyển và Phật
nhập diệt tại Kusinara. Bốn sự kiện quan trọng này được biểu
hiện lần lượt bởi Hoa sen, Cây cỏ, 1 bánh xe hay 1 con nai và 1
hộp chứa xá lợi.
Nhưng trong nghệ thuật thời kỳ Gandhara, Giáo sư Sehrai tiếp tục,
Đức Phật được diễn tả dưới hình tướng phương cách chạm trổ y như
con người , còn lại các sự kiện khác được triển lãm bằng nghệ
thuật uốn nắn điêu khắc và chạm trổ.
Tuy nhiên mục đích chính của cuộc triển lãm là những câu chuyện
về cuộc đời Đức Phật, những bức tượng đặc biệt về ngài, và các
câu chuyện tiền thân Đức Phật và những vị phật trong tương lai.
Cuộc triển lãm chủ yếu trưng bày những hình tượng cổ vật tranh
vẽ từ vùng đất Gandhara dưới sự cai trị của các triều đại Kushan
có nhiều tính cách phong phú và đa dạng hơn thời kỳ nghệ thuật
hiện đại Mathura của Ấn Độ.
Phần lớn những bức tượng này được khám phá và trùng tu từ càc
vùng chung quanh Shari Bahlol (1906-1926) thuộc quận hạt Mardan,
vùng Sha Ji Ki-Dheri (1908-1910) thuộc quận hạt Peshawar và các
vùng Palatu Dheri (1902-1903),Mamane Dheri, Akhun Dheri,
Ibrahimzai, Utmanzai, Hamid Garhi Turangzai, Bala Hisar và
Sheikan Dheri thuộc quận hạt Charsadda.
Những hình tượng thuộc thời kỳ nghệ thuật Gandhara được triển
lãm được đánh dấu kể từ thế kỷ thứ 2 sau công nguyên cho đến thế
kỹ thứ 5, ngoại trừ 1 vài bức tượng Ấn Độ Giáo được đánh dấu vào
khoãng thế kỹ thứ 9 sau công nguyên đến thế kỷ thứ 11.
Tổng cộng con số của các hình ảnh, tượng phật, cùng các vật cổ
khác lên tới 1 con số sững sốt là 14,156 đến từ các vùng văn hoá
khác nhau: Gandharan Coins, Hồi Giáo, Ai Cập, Ba Tư, điều này
không khỏi làm chúng ta ngạc nhiên khi Bảo Tàng Viện Peshawar
được coì như là 1 trong những bảo tàng nổi tiếng nhất thế giới.
Trong tương lai, bảo tàng viện Peshawar sẽ là 1 trung tâm cuốn
hút khách du lịch trọng điểm cho đất nước Pakistan.
Dương Tiêu Dịch.
Nguồn:
http://www.buddhistchannel.tv/index.php?id=38,7133,0,0,1,0
Peshawar Museum
displays largest collection on Buddha’s life
The Daily Times, Sept 15, 2008
PESHAWAR, Pakistan
-- The almost century-old Peshawar Museum is unique for
displaying the most important and world’s largest collection of
architectural pieces.
The unique stone sculptures carved
in Gandhara Art not only speak of the artists’ competence, but
also tell a complete life story of Buddha from birth to death
and his miracles.
In the main hall of the museum, the
antiques and sculptures put on display represent the stories on
the life of Buddha from his birth to death – all the episodes.
The Buddha’s life story in stones
is beautifully carved with all details from the Queen Maya’s
dream, interpretation of the dream, birth of Siddhartta
(historic Buddha), bath scene, seven steps, going to school,
writing lessons, wrestling matches, palace life, marriage scene,
renunciation, great departure, ascetic life, fasting, first
meditation, demons attacks, attaining enlightenment, first
sermon, death scene, cremation of Buddha, distribution of relics
and construction of stupas on the relics.
The collection includes different
types of architectural pieces, relics caskets, stupa models of
schist and bronze, stucco sculptures, terracotta figurines,
toiletry objects along with life size Buddha statues.
“The life stories of Buddha,
depicted in Gandharan Art, are an authentic document of the
Mahyana text composed during the time of Kanishka (1st Century
AD),” said Prof Fidaullah Sehrai, renowned archaeologist and
former director NWFP Department of Archaeology and Museums,
Prof Sehrai said the cosmopolitan
art of Gandhara, with influences from Indian Greek, Roman and
Persian artists, appeared in this region in 1st century BC for
propagation of Buddhism through stone carved as well as images
in stucco, terracotta and bronze.
These images were placed in chapels
of monasteries and in stupas across Gandhara region by Buddhist
followers for worship.
“The current Buddhist religion in
Korea and Japan is a wonderful example of extension of Gandharan
Buddhism,” Sehrai said. “The sculptures were fixed to the bases,
drums and stairs of the stupas, around which the worshippers
gather and worships.”
Prof Sehrai said in the old
Buddhist art the Buddha was not represented in human form but
shown by symbols.
The four important events of
Buddha’s are his birth at Lumbini Garden, his enlightenment
under the Bodhi tree, his first sermon in the Deer Park and his
death at Kusinara. All these events are symbolised by a lotus, a
tree, a wheel or a deer and a stupa, respectively.
But in Gandhara Art, Prof Sehrai
continued, the Buddha was represented in human form in these and
other events in shape of sculptures.
The main focus of the art was
Buddha’s life stories and individual images, his previous birth
stories (Jatakas) and future Buddhas.
The devoted local artists,
stimulated by the personality of Buddha, took advantage of
contacts, motifs and technology from Greeks, Romans and
Persians, which gave Buddha an eternal life.
The art, mainly a product of the
land of Gandhara under the Kushan rulers, is more dynamic than
the contemporary Mathura Art of India.
“Peshawar Museum has the largest
collection of Gandhara art in the whole world, consisting of
4247 (936 on display and 3311 in stores) antiques of Buddhist
stone sculptures and panels, architectural elements, stucco
sculptures, terracotta figurines, relic casket and toiletry
objects,” said Saleh Muhammad, NWFP Archaeology and Museums
director.
The major poses of Buddha in
Peshawar Museum were Dhayana Mudra or Medtation Pose, Abhaya
Mudra or Reassurance Pose, Dharma Chakra Mudr or Turning of the
Wheel of Law Pose and Bhumispersa Mudra or Earth Touching Pose,
Saleh said.
The main Gandharan collection of
Peshawar Museum came from excavations of the Archaeological
Survey of India, Frontier Circle from 1902 to 1941 and donations
from public and purchases, he informed.
These sculptures mainly recovered
from the sites of Shari Bahlol (1906-26) in Mardan district,
Shah Ji-ki-Dheri (1908-10) in Peshawar district and Palatu Dheri
(1902-03), Mamane Dheri, Akhun Dheri, Ibrahimzai, Utmanzai,
Hamid Garhi Turangzai, Bala Hisar and Sheikan Dheri in Charsadda
district.
Saleh Muhammad said the true story
of Buddha’s life was not known and what we had displayed was a
canonised version of his life.
“It is the miraculous story that is
narrated in stone. This story was developed in greatest detail
in Gandhara Art while in other schools of art only a few events
are told,” he added.
The Gandharan Art pieces in the
museum can be dated back to 2nd century AD to the 5th century
AD, except a few Hindu sculptures, which can be dated from the
9th century AD to the 11th century AD.
The story begins from his birth and
continues through his human career until his death and even
later when his relics and reliquaries became objects of worship.
Total collection of antique is
reckoned at 14,156 items in five main sections; Gandharan Coins,
Islamic, Ethnological and Iranian and due to unique and most
extensive Gandharan collection, Peshawar Museum is famous
worldwide.
Saleh Muhammad said earlier large
number of foreigners, especially from Japan and Korea, visited
Peshawar Museum to see Buddha’s unique sculptures. But now the
number of visitors had reduced due to law and order situation.
He suggested for proper projection
of Peshawar Museum at international level, in special reference
to Buddha’s sculptures, with renewed spirit for attracting
tourists and followers of Buddhism.
http://www.buddhistchannel.tv/index.php?id=38,7133,0,0,1,0
http://www.buddhismtoday.com/viet/tintuc/no_2022_DuongTieu.htm