By Min Lwin, The Irrawaddy, September 9, 2008.
Tin từ Rangoon, Miến Điện:
Cách đây 1 năm, Hàng ngàn tu sĩ phật giáo Miến Điện xuống đường
biểu tình đòi hỏi công bằng tự do nhân bản cho dân chúng, tuy
nhiên hiện nay đa số chư tăng Miến Điện bị giam giữ hay bị quản
thúc trong các thiền viện duới sự giám sát chặt chẽ của chính
quyền độc tài quân phiệt.
Nhiều vị lãnh đạo phật giáo Miến Điện bị cầm tù nhiều năm, lâu
nhất là 20 năm, dẫn đến cuộc cách mạng tăng lữ khổng lồ có nguy
cơ đe dọa đến sự sụp đổ của chính quyền độc tài quân phiệt Miến
Điện. Theo Cơ quan giúp đỡ tù nhân chính trị Miến Điện (viết tắt
là AAPP), chính quyền quân phiệt hiện tại đang giam giữ 212 tu
sĩ trong những nhà tù công cộng thuộc chính phủ, bao gồm nhà sư
dân chủ nổi tiếng U Gambira, bị nhà cầm quyền giam giữ vào tháng
11 năm ngoái sau 3 tháng trốn tránh sự truy lùng của nhà cầm
quyền. Ngoài ra chính quyền còn cầm tù Sư Trụ Trì U Indika của
thiền viện Maggin tại Rangoon – 1 trong những nơi tụ họp các nhà
lãnh đạo phật giáo trong cuộc cách mạng cà sa năm ngoái.
Tu sĩ U Indika và 1 nhà sư khác đã và đang ra hầu toà tại nhà tù
Insein thủ đô Ragoon hôm nay, theo tin tức từ họ hàng của các
vị sư này. 2 vị tu sĩ bị buộc hàng loạt tội chính trị lẫn hình
sự, vì là những nhân vật then chốt lãnh đạo cuộc cách mạng cà sa.
Suốt thời kỳ đàn áp cuộc biểu tình khổng lồ được dẫn đầu bởi các
nhà sư, các tu sĩ Phật Giáo bị bắn và đánh đập tàn nhẫn bởi quân
đội trang bị vũ khí hạng nặng và cảnh sát đàn áp bạo loạn. Một
năm sau đó, các vị tu sĩ này vẫn bị quản thúc và theo dõi chặt
chẽ bở các công an chìm của chính quyền độc tài quân phiệt Miến
Điện.
Tại thủ đô Rangoon, thành phố lớn nhất Miến Điện, thường dân chỉ
còn thấy lẽ tẻ 1 vài vị sư có thể đếm trên đầu ngón tay gần chùa
Shedagon hoặc chùa Sue là những ngôi chùa nổi tiếng nhất Miến
Điện, và cũng là 2 nơi chứa nhiều nhất tăng sĩ biểu tình chống
chế độ độc tài quân phiệt trong năm 2007 vừa qua.
Cảnh sát chìm cũng như nổi hiện nay vẫn đang bao vây và theo dõi
chặt chẽ các thiền viện nổi tiếng ngay từ cửa ra vào tại
Rangoon, theo 1 trưởng lão thì chính quyền quân phiệt bao vây và
giám sát các tự viện như là các trại tù tập trung.
Ngoài ra các trung tâm thiền cũng như chùa chiền tại Rangoon vẫn
đang bị bao vây chặt chẽ và giám sát các phật tử ra vào từng giờ
từng phút bởi hệ thống an ninh của nhà cầm quyền.
Hai thiền viện nổi tiếng Maggin và Thatana Thatepan bị đóng cửa
hoàn toàn vì liên quan chặt chẽ đến cuộc cách mạng tăng lữ năm
ngoái.
Dương Tiêu Dịch.
Nguồn:
http://www.buddhistchannel.tv/index.php?id=82,7154,0,0,1,0
Where are Burma’s monks?
by Min Lwin, The Irrawaddy, September 19, 2008
Rangoon, Burma
-- One year ago, Buddhist monks in Burma took to the streets in
their thousands. Today, however, they are either in detention or
back in their monasteries, where they remain under the watchful
eyes of the authorities.
Many of the leaders of last year’s
uprising - the largest in nearly 20 years - have been imprisoned
by Burma’s ruling military regime, which came down hard on the
chanting masses of saffron-robed monks as their growing numbers
threatened to embolden a country that rarely dares to challenge
its rulers.
According to the Assistance
Association for Political Prisoners - Burma (AAPP), the junta is
now holding 212 monks in its notorious prisons, including the
prominent activist-monk U Gambira, who was arrested last
November after three months in hiding, and U Indika, the abbot
of Rangoon’s Maggin Monastery—one of the focal points of last
year’s unrest.
U Indika and another monk appeared at
a court hearing in Rangoon’s Insein Prison today, according to
relatives of the detained monks. They are facing numerous
charges for alleged criminal offenses related to their
involvement in the protests.
During the crackdown, monks were shot
and beaten by heavily armed soldiers and riot police. A year
later, they are still viewed with suspicion by the authorities,
who have deployed plainclothes security forces to monasteries
and pagodas around the country.
In Rangoon, Burma’s largest city,
residents say that only a handful of monks can be seen near
Shwedagon Pagoda, Burma’s most revered religious site, or Sule
Pagoda, another local landmark that attracted huge numbers of
protesting monks last year.
“Riot police have been stationed
around all of Rangoon’s best-known monasteries,” said a senior
monk. “There have also been plainclothes policemen and members
of the [pro-junta Union Solidarity and Development Association]
around Ngwe Kyar Yan Monastery in South Okkalapa Township since
three days ago.
“The plainclothes security forces are
carefully observing the monks’ daily routines,” he added. “They
are watching for any signs of anti-government activity, or to
see if monks are sending information to the exiled media. We
have to be very careful, especially when we go into Internet
cafés.”
Another monk from a monastery near
Shwedagon said that there were security forces posted at every
entrance to the pagoda.
“They are guarding it like it’s a
prison camp,” he said.
According to pilgrims to the
Dhammayone religious hall near Shwedagon, dozens of plainclothes
police have been positioned around the area where pilgrims
gather for Buddhist rites.
“Military intelligence agents without
uniforms and police are going around the pagoda and watching
everyone very closely,” said one Buddhist pilgrim.
Meanwhile, in the Arakan State city
of Sittwe, dozens of monks were prevented from gathering at the
Gissapa Nadi football field on September 14, according to local
monks.
In Rangoon, at least two monasteries
have been shut down since last September’s protests. Maggin
Monastery and Thatana Thatepan Monastery were closed because of
their alleged links to the unrest.
“The authorities see Maggin Monastery
as a camp for political activists because one of the leading
monks stayed here,” said a monk close to the monastery.
http://www.buddhismtoday.com/viet/tintuc/no_2032_DuongTieu.htm