by Ashin Mettacara, OpEdNews, October 14, 2008
Rangoon, Burma
-- Hôm 14 tháng 10, là Ngày Trăng Tròn Thagingyut, tháng thứ
Bảy trong lịch Miến Điện và là ngày đánh dấu chấm dứt mùa An Cư
Kiết Hạ của chư tăng Phật Giáo. Ngày Trăng Tròn Thagingyut là
ngày Lễ Hội Hoa Đăng của Miến Điện. Lễ Hội Hoa Đăng thường là
một lễ hội ba ngày, ngày trước ngày trăng tròn, ngày trăng tròn
và một ngày sau đó.
Lễ hội Hoa Đăng được tổ chức để chào mừng kỷ niệm ngày Đức Phật
trở lại thế gian sau ba tháng nhập hạ ở trên cung trời Đao Lợi
để thuyết giảng Vi Diệu Pháp cho Phật mẫu.
Theo kinh sách để lại Hoàng Hậu Mayadevi sau khi hạ sinh Bồ Tát
được 7 ngày thì băng hà và tái sinh vào cõi trời Đao Lợi. Bảy
năm sau ngày thành đạo, Đức Phật đã lên cung trời Đao Lợi để
thuyết giảng độ cho Phật mẫu. Ngài trải qua thời gian ba tháng
trên cung trời Đao Lợi trong lúc chư Tăng ở thế gian đang trong
mùa An Cư Kiết Hạ .Sau khi chấm dứt mùa An Cư, Đức Phật trở lại
thế gian, dân chúng từ khắp nơi trong nước thắp nến chào đón
Ngài. Sau nhiều năm, sự kiện này trở thành truyền thống và trở
thành một lễ hội.
Lễ hội được tổ chức ở các thành phố nhỏ hoặc ở làng quê sẽ thú
vị hơn được tổ chức ở các thành phố lớn.
Ở các thành phố nhỏ, dân chúng thắp đèn dầu trong đĩa sành với
tim đèn bằng sợi vải. Vật phẩm cúng dường được tiếp nhận cho
các mục đích như từ thiện, trang trí và giải trí. Đường phố
tràn ngập các quầy hàng, ban nhạc, vũ công, nghệ sĩ và khán giả
thưởng thức các màn giải trí miễn phí.
Trong ngày lễ chính, nhiều nhóm thanh niên, thiếu nữ và trẻ em
với đèn nến và tặng phẩm trong tay, đi thăm viếng vấn an để tỏ
lòng tôn kính các bậc trưởng thượng. Đối với Phật Giáo, chư Tăng,
cha mẹ và thầy cô giáo là những bậc danh dự hàng đầu được Phật
tử đến kính viếng, dâng tặng các phẩm vật giá trị, kế đến là
những người lớn tuổi hơn và những người mà họ mang ơn.
Tổ chức các hôn lễ là điều cấm kỵ trong mùa An Cư nên các đám
cưới gả rất hiếm hoi trong thời gian này. Tuy nhiên bắt đầu một
đời sống hôn nhân giữa mùa lễ lạc có thể sẽ được hoan hỷ hơn. Lễ
hội Thagingyut, vì thế, không chỉ đơn thuần là các lễ hội đầy
niềm vui mà còn là một thời điểm cát tường cho dân chúng Miến
Điện thể hiện các tập tục văn hóa tưởng nhớ công ơn.
Giới trẻ lễ bái các bậc trưởng thượng trong suốt mùa lễ hội này.
Họ xin được tha thứ nếu có lỗi lầm hay gây hại, và để đáp lại,
các bậc trưởng thượng sẵn sàng tha thứ và rộng lòng yêu thương
hơn.
The Full Moon Day
of Thadingyut or Lighting Festival of Burma
by Ashin Mettacara, OpEdNews, October 14, 2008
Rangoon, Burma
-- Today is the Full Moon Day of Thagingyut, the seventh month
in the Burmese calendar and the end of Lent (waso) for Buddhist
monks. The Full Moon Day of Thadingyut is the Lighting Festival
of Burma. The Lighting Festival falls over a period of three
days; the day before full moon, full moon day itself and the day
after.
The celebration of this festival is
to illuminate the anniversary of Buddha's return from heaven (Savatimsa)
where He had spent lent. Lent covers a period of three months
when Buddhist monks retreat. During Lent monks may not travel
anywhere.
Why did the Buddha spend Lent in
heaven?
Queen Mayadevi died after giving
birth to Buddha. She was reborn in heaven. Seven years later,
the Buddha went to heaven in order to express gratitude to His
mother. He spent Lent (three months) there, preaching the
Abhidhamma (the profound teaching of Buddha) to His mother
goddess and the other gods.
After end of the Lent (Full Moon
Day), the Buddha returned from heaven to the human world, people
from all over the country lit candles to welcome Him back. As
years passed by, it became a tradition and a festival. When this
festival takes place in a small town and villages it is more
enjoyable than it is in cities.
In small towns people fill small
earthen saucers with sesame oil and pieces of cotton are used
for wicks. Donations are collected for charity, decoration and
entertainment purposes. Roads and streets brim with amateur
dancing groups, music troupes, stalls and spectators for free
entertainment.
On the festival day itself, groups of
young people and children can be seen walking with candles and
gifts in their hands, paying respect to elders. In Burmese we
call this Kadaw, actually it is more than paying respects or
doing obeisance. For Buddhists, the Buddha, His teachings (Dhamma),
Monks (Sangha), Parents and Teachers are the first to receive
this honour, next are those who are older and then those to whom
we owe gratitude.
Weddings are taboo during the
Buddhist lent, therefore weddings during this period are rare.
Though is more fun to begin one's married life amidst
festivities. Thadingyut, therefore, is not only replete with
festivities, but is also an auspicious time for Burmese to
practice the custom of remembering gratitude.
Younger people pay homage to elders
during this season. They ask for forgiveness if they have
committed any harm and in return, the elders return love and
forgiveness.
October 13th, 14th, 15th of 2008 is
Lighting festival, practiced country-wide in Burma.
http://www.buddhistchannel.tv/index.php?id=51,7256,0,0,1,0
http://www.buddhismtoday.com/viet/tintuc/no_2073_HatCat.htm