By Daniel Burke, Religion News Service, October 28, 2008
Tin từ New York, Hoa Kỳ:
Cho tới nay, theo nhiều sự thống kê xác xuất thì nhiều dân chúng
định cư tại thành phố Nữu Ước đông hơn số phật tử thực hành giáo
pháp đức phật trên toàn nước Mỹ.
Khi Phật giáo được truyền từ Đông sang Tây, nhiều phật tử hoa kỳ
đang đánh nhiều dấu ấn quan trọng trên chính trường Hoa Kỳ, bao
gồm năm nay tranh cữ tổng thống 2008.
Một số không nhỏ phật tử tị nạn cộng sản từ Đông Nam Á có chiều
hướng bảo thủ chính trị truyền thống, có khuynh hướng bỏ phiếu
cho thượng nghị sĩ đảng cộng hoà John McCain. Nhưng cũng có 1 số
rất lớn Phật tử Mỹ có khuynh hướng tự do sẽ bầu cho ứng cử viên
dân chủ Barack Obama.
Vào tháng 9, Cô Sharon Salzberg cư dân tại New York, nhà văn và
giảng viên dạy thiền đã du lịch đến Ohio để bỏ phiếu lần đầu
tiên trong suốt 56 năm cho ứng cử viên đảng dân chủ Obama.
Cô Salzberg là 1 trong 25 giảng viên dạy thiền và nhà văn đã
cùng nhau ký 1 quyết nghị nhằm thúc giục các phật tử nên chú ý
vào chính trường Hoa Kỳ và Thế Giới.
Theo các vị lãnh đạo Phật giáo thì dù bất cứ chính đảng quan
điểm chính trị nào mà người phật tử tin tưởng, thì các phật tử
hoa kỳ nên thể hiện thái độ chính trị của mình là 1 phần thể
hiện quyền công dân và tri ân đối với đất nước mình đang sống,
cũng như là 1 sự thực hành thông thái để thể hiện vai trò trách
nhiệm của một chủ nhà.
Điều này có thể là 1 sức bật cho ứng cử viên đảng dân chủ Obama,
Phật giáo chiếm tỉ lệ 1% tương đưong với Hồi Giáo là 1 trong
những tôn giáo mang tư tưởng tự do và phóng khóang mở rộng nhất,
theo điều tra bởi bộ tôn giáo và đời sống công cộng Hoa Kỳ.
2/3 Phật tử tại Mỹ thuộc đảng dân chủ hoặc có chiều hướng ủng hộ
đảng này.
Có 500 thành viên thuộc chiến dịch vận động cho Obama đã gây
được hơn 230,000 USD trong chiến dịch vận động tranh cữ cho
Obama, tổ chức hơn 1,700 cuộc vận động, gọi khoãng 26,000 cú
điện thoại, căn cứ theo trang nhà của thượng nghĩ sĩ Obama.
Trong khi đó không hề có bất cứ nhóm phật tử nào được liệt kê
trong danh sách vận động của ứng cử viên cộng hòa John McCain.
Nhiều Phật tử cho rằng lý luận của Obama hợp với giáo pháp Đức
Phật rằng mọi người đều bình đẵng, đều có thể giác ngộ không kể
giai cấp và sắc tộc.
Theo giảng viên Phật Pháp Mushim Patricia Ikeda-Nash ở Oakland
California thì hình ảnh ứng cử tổng thống của Obama phản ảnh
được văn hóa dân tộc hỗn hợp nhiều màu sắc đa dạng của hiệp
chủng quốc Hoa Kỳ.
Điều này không có nghĩa là Phật Giáo luôn luôn tự bản thân xu
theo chiều hướng tự do. Một số nhỏ Phật tử Người Mỹ Gốc Á bỏ
phiếu cho Đảng Cộng Hoà, theo lời giáo sư tôn giáo tại trường
đại học Waterloo tại Canada.
Theo thày Thích Viên Đức, trụ trì thiền viện Vân Duyên ở
Haymarket, Virginia, thì các tín đồ tị nạn phật tử Việt Nam đa
số bỏ phiếu cho đảng cộng hoà vì tính truyền thống chống cộng
sản của đất nước này.
Theo phật tử bản xứ da đỏ Hoa Kỳ, anh Charles Martin phát biểu
rằng việc anh bỏ phiếu cho thượng nghị sĩ John Mc Cain đều liên
quan đến tín ngưỡng và tôn giáo của anh.
Theo các phật tử khác thì không nên có sự kết hợp liên quan quá
chắc chẻ giữa giáo lý đức Phật và triết học chính trị.
Theo nhà văn nổi tiếng Charles Johnson thì ông ta luôn tìm thấy
sự an lạc hài hoà giữa đời sống xã hội và chính trị trong tinh
thần phật pháp.
Mặt khác theo các phật tử nhà văn nổi tiếng Hoa kỳ Danny Fisher,
Robert Jones, David Loy thì nguyên tắc căn bản của Phật Giáo
không hề bắt buộc bất cứ phật tử không được quyền đi bầu hoặc
không được bày tỏ thái dộ chính trị đối với chính quyền.
Dương Tiêu dịch.
Nguồn:
http://www.buddhistchannel.tv/index.php?id=70,7338,0,0,1,0
Buddhists get engaged in race for President
By
Daniel Burke, Religion News Service, October 28, 2008
New
York, USA -- By most counts, several times more people
live in New York City than practice Buddhism nationwide.
<<
Obama or McCain: Which path are American Buddhists taking on?
So American
Buddhists aren't likely to become a political machine or a
crucial swing vote any time soon. But as the religion born in
the East carves its place in the West, many Buddhists are making
a mark in U.S. politics, including this year's presidential
race.
A
significant number of Buddhist immigrants who fled communist
regimes in Southeast Asia tend to be politically conservative,
which could help Republican candidate Sen. John McCain. But a
solid majority of American Buddhists are converts, who tend to
be liberal, and many back Democrat Barack Obama.
Take, for
example, Sharon Salzberg.
In September, the writer and
meditation teacher traveled to Ohio and registered voters for
the first time in her 56 years. Salzberg, a New York City
native, said she was inspired by Obama.
"His message that we are our
brothers' and sisters' keeper and that we have to work together
to implement a better vision moved me profoundly," she said.
Salzberg was also one of 25 prominent
teachers and authors who signed a statement in September urging
fellow Buddhists to pay attention to politics.
"Whatever your political beliefs,
your active, informed citizenship is part of a wise household
practice," the Buddhist leaders said.
That could be a boon for Obama.
Buddhists, who form about 1 percent of the U.S. population
(roughly the same as Muslims) are among the country's most
liberal religious groups, according to a survey by the Pew Forum
on Religion & Public Life. More than two-thirds said they are
Democrats or lean Democratic.
The 500 members of "Buddhists for
Obama" have raised more than $230,000, sponsored 1,700 events
and made 26,000 calls for their candidate, according to Obama's
Web site. There's no Buddhist group listed for Republican
nominee Sen. John McCain; a request to his campaign for
information went unanswered.
Several Buddhists said Obama's
message of unity accords with Dharma teachings on
interconnectedness and the dangers of an us-versus-them dualism.
Morever, they say, the Democrat's background reflects the
Buddha's belief that all beings can become enlightened,
regardless of race or class.
"I think his candidacy has brought to
the forefront issues of multi-racial identity for U.S.
citizens," said Mushim Patricia Ikeda-Nash, a Buddhist teacher
in Oakland, Calif.
That's not to say that Buddhism is
inherently liberal. A sizable minority of Buddhists --
particularly Asian Americans -- vote Republican, said Jeff
Wilson, an assistant professor of religion at Renison College,
University of Waterloo in Canada.
Venerable Vien Duc, abbot of the
Auspicious Cloud Monastery in Haymarket, Va., said many of his
fellow Vietnamese-Americans support the GOP because of its tough
anti-communist stance during the Cold War.
"The typical Vietnamese, because they
suffered with communism, don't want anything associated with
it," he said of communism.
In Broomfield, Colo., Charles Martin,
an American-Indian Buddhist Republican, said his support for
McCain has everything to do with his religious practice.
"I think Buddhism is inherently
rather libertarian," said Martin.
"You examine things for yourself and
finally save yourself. That leads me in general to not liking a
lot of kinds of government intervention."
Other Buddhists, however, are
reluctant to translate the Dharma into a political philosophy.
"I have always found Buddhism to be a
refuge from the political and social world," said Charles
Johnson, an award-winning novelist who practices Zen in Seattle.
The Rev. Danny Fisher, a Buddhist
blogger from Greensboro, N.C., said his understanding of the
Dharma "means doing all I can to benefit beings -- hence my
mindful involvement in progressive causes and social justice
work. ... But I recognize that other Buddhists may understand
things differently."
Robert Jones, whose recent book,
"Progressive & Religious," includes a chapter on American
Buddhists, said "there's a kind of humility built into Buddhism.
They are really reticent to come out with guns blazing and
proscriptions for what needs to happen."
That may be changing, though.
Especially if David Loy, author of "Money, Sex, War, Karma:
Notes for a Buddhist Revolution," has anything to say about it.
"You can't simply read off Buddhist
attitudes toward globalization or climate change or modern
technology," Loy said. "But if one looks at basic Buddhist
principles, one can pretty easily tease them out."
http://www.buddhismtoday.com/viet/tintuc/no_2103_DuongTieu.htm