Trang tiếng Anh

    Đạo Phật Ngày Nay

Trang tiếng Việt

   

...... ... ..  . ..  .  .
Tuổi Trẻ Tây Tạng Sẽ Đấu Tranh Cho Nền Độc Lập Của Đất Nước Tới Cùng

Dương Tiêu dịch


 

Daily Mail, Nov 15, 2008

Tin từ thành phố Bonn, Đức Quốc:

Công ty hàng không vận tải Emirates Skycargo của hãng Emirates lãnh nhiệm vụ chuyên chỡ hàng loạt đồ cổ quý hiếm cách đây 5,000 năm đến thành phố Bonn, Đức Quốc cho cuộc triển lãm “Thời Đại Văn Hoá Văn Minh Phật Giáo Gandhara” sẽ bắt đầu khai mạc vào ngày 17 tháng 11.

Chính phủ Pakistan đã gửi hàng loạt những di sản Phật giáo quý hiếm đến chính phủ Đức từ chuyến bay vận tải EK 615 Islamanabad đến Frankfurt thông qua chuyến máy bay trung gian EK 045.

Theo ông F.D.Malik, Trưởng ban quản trị hãng hàng không Emirates SkyCargo Pakistan thì công việc chuyên chở chuyển tiếp 5,225 kilogram các đồ cổ cực kỳ khan hiếm biểu hiện cho hàng ngàn năm văn minh Phật giáo cổ, cần phải được chăm sóc thật kỷ càng trong suốt tiến trình vận chuyển. Bắt đầu từ việc chuyên chở từ dưới đất lên đến máy bay và bảo quản kỹ càng và an toàn trong suốt hành trình chuyến bay.

Đây là 1 niềm hãnh diện và đặc ân cho hãng hàng không Emirates SkyCargo và phản ảnh lòng tin tưởng của khách hàng đối với hãng hàng không vận tải này trong thế giới chuyên chỡ bằng máy bay.

Thời đại vàng son Gandhara là trung tâm văn hóa Phật giáo thế giới từ thế kỷ thứ nhất trước công nguyên cho đến thế kỷ thứ 5 sau công nguyên và có ảnh hưỡng mạnh mẽ đến nền nghệ thuật Á Châu. Nguồn gốc của Phật giáo có thể truy tìm từ vùng này trong vòng thế kỷ thứ 3 trước công nguyên dưới triều đại của hoàng đế Asoka. Đã có vô số tượng và thiền viện Phật giáo được xây dựng tại vùng Gandhara.

7 trong số 8 bức tượng cổ quý hiếm và xá lợi Phật tượng trưng cho các thành phố hay cá nhân của triều đại vua Asoka sẽ được trưng bày triển lãm.

Cột đá Asoka sẽ được triển lãm cùng với các tượng hình thú vật như bò rừng, sư tử, voi, ngựa, bông sen và bánh xe luân chuyễn pháp vương của Phật Giáo.

Nhiều bảo vật lịch sử Phật giáo đã được triển lãm lần đầu tiên tại viện bảo tàng cung điện Mohatta. Nền văn hoá nghệ thuật Phật giáo Gandhara đã có sức ảnh hưởng bao trùm rộng lớn tại trung tâm Á Châu, Nhật Bản, Đông Dương và Nam Dương. Khu triển lãm chính gồm nhiều hình ảnh tài liệu về cuộc đời Đức Phật làm bằng nhiều vật liệu khác nhau như đá, đồng, và các chất liệu khác. Nhiều bức tượng điêu khắc trưng bày từ giấc mơ của hoàng hậu Maya, Đức Phật đãn sinh, cuộc sống vương giả của ngài ở cung vàng điện ngọc, các bài thuyết pháp, những sự kiện quan trọng khác và cuối cùng là Đức Phật nhập diệt.

Một bức tượng Phật đang khổ hạnh và 1 bức tranh khổng lồ minh hoạ cuộc đời Đức Phật được triển lãm cùng chung với hàng chục cột trụ cổ xưa thời đại Indo-Corinthian.

Bước vào phòng triển lãm, khán giả sẽ được trông thấy cảnh tượng Đức Phật thuyết pháp bài kinh tứ diệu đế đầu tiên cho 5 anh em Kiều Trần Như, kế tiếp là hình ảnh Đức Phật bước vào Rajafriha theo sau là tượngVairapani, người hộ pháp của ngài, sau đó là các hình ảnh của thần Zeus và 3 người khách hành hương.

Sự ảnh hưởng của các vị thần Hy Lạp trong các hình tượng triển lãm cuộc đời Đức Phật quá rõ ràng như tượng Vaijrapani, các thần hộ pháp cho Đức Phật như thần Zeus, Eros, Heracles, hoặc Dionysus đang cầm cây gậy sấm sét trên tay. Nhiều bức tượng thần Hindu cũng được triển lãm mang nhiều dấu ấn biểu tượng của Phật Giáo. Cuộc triển lãm mang đầy màu sắc về chất lượng cũng như số lượng của các tôn giáo khác nhau nhưng chính yếu vẫn là các cổ vật hình ảnh của Phật Giáo trong suốt thời đại hoàng đế Kanishka.

 Phật giáo đã phổ cập và lan rộng khắp các tiểu lục địa nhưng nền văn hoá Phật giáo chính vẫn ở Gandhara và Taxila là quan trọng nhất.

Sau khi hoàng đế Asoka qua đời vào năm 232 trước công nguyên, khu vực do Asoka thống trị trở nên hỗn loạn về chính trị. Phải 1 thời gian sau, Phật giáo mới đâm hoa kết trái duới triều dại Kushans, nguyên nhân vì trong thời kỳ này xuất hiện nhiều tranh vẽ bán thân cũng như toàn thân chân dung của Đức Phật.

Nhiều nhà lịch sử học tin tưởng rằng nghệ thuật văn hoá Gandhara đã hấp thụ nhiều từ nên văn hoá cổ đại Graeco-Roman.

Cuộc triển lãm khổng lồ lần này đã diễn tả được sự xuất hiện của nền văn hoá Gandhara và sự liên hệ cũng như phát triển của Phật Giáo truyền bá khắp các tiểu lục địa vùng Châu Á.

Nguồn: http://www.buddhistchannel.tv/index.php?id=3,7392,0,0,1,0

Gandhara exhibition in Germany

Daily Mail, Nov 15, 2008

Bonn, Germany -- Emirates SkyCargo, the cargo arm of Emirates Airline, transported 5,000-year-old antiques to Bonn, Germany, for the `Gandhara Exhibition - The Buddhist Civilisation' taking place on November 17.

A statement here on Friday said these rare and very precious artefacts were sent solely for the exhibit by the Government of Pakistan to the Government of Germany via EK 615 from Islamabad to Dubai, with onward connection of EK 045 to Frankfurt.

“To manage the transfer of these 5,225 kg, high-value antiques that depict civilizations thousands of year old, required special handling through the whole process. Starting from the on-ground handling to loading them into the freighter and also during the flight, special arrangements were made to ensure their safety and care”, said F.D. Malik, Emirates SkyCargo Pakistan Manager.

“It is a matter of pride and privilege for Emirates SkyCargo to be trusted to transport these valuables and is a reflection of the faith customers have in us and the exceptional services we offer as a leader in the cargo industry.”

Gandhara was a seat of Buddhist culture from the 1st century B.C. to the 5th century A.D. and greatly influenced the arts of Asia. The origins of Buddhism can be traced to this region in the 3rd century B.C. during the reign of Asoka who followed the Buddhist philosophy. It was during this time that numerous stupas and monasteries were built in Gandhara.

Seven of the eight stupas that housed the relics of Buddha were opened and their contents distributed as gifts to individual principal cities of the kingdom and enshrined as magnificent stupas. Asoka’s columns were often adorned with monumental figures of animals, bulls, lions, elephants, horses, lotus flowers and wheel of doctrine from Buddha’s first sermon. It was this interest in Buddhism that led to the recognition of the art of Gandhara.

The historic treasures of Buddhist art have for the first time been exhibited at the Mohatta Palace museum. Visions of divinity: the art of Gandhara is a celebration of the Buddhist philosophy that has dominated the cultures of Central Asia, China, Japan, Indo-China and Indonesia. The main gallery with images of Buddha and a presentation of his life reveal that the sculpture of Gandhara was essentially religious in character as it narrated the life of Buddha in stone, bronze, terracotta or stucco. Sculptures in relief showed the dream of Queen Maya, Buddha’s birth, his renunciation of material life in the palace, his preachings, important events and finally his death.

A particularly poignant sculpture is the fasting Buddha who is depicted an emaciated state. The sculpture in this exhibition is a replica that has been cast from an original in the Lahore Museum. A huge relief portraying the life of Buddha is adorned with Indo-Corinthian columns.

The first panel shows Buddha seated in a reassurance pose with four worshippers while the second panel represents him entering Rajafriha followed by Vajrapani, his protector, endowed with the attributes of Zeus and three devotees. The third shows Queen Maya’s dream. Panel were designed to be placed in niches or function as decorative elements on the bases of stupas and the facades of the monastic quarters. In later examples of this art style, icons legends, monuments and the motifs were further decorated with mythical creatures, flowers, trailing vines, cupids and garlands.

The influence of Greek gods in the figures in Buddha’s life are obvious as Vajrapani, Buddha’s protector is represented as Zeus, Eros, Heracles, or Dionysus and carries a thunderbolt as well. Hindu gods such as Indra and Brahma are also prominently placed in Buddhist symbolism was replaced by the iconography of a draped figure with a halo, a serene face with a hint of a smile and eyes half open. This became accepted image of Buddha along with other portrayals in a variety of meditative stances. What was a wandering religion during reign of Kanishka slowly took the form of an organized faith with monastries.

In the second gallery at the museum, various coins, jewelry, vessels and other objects are on display. Coins lend valuable evidence about historical and artistic influences on the art of Gandhara. The early coins have Greek gods on them, often with Kharoshti inscriptions on the reverse. Later coins show portraits of monarchs and scenes from legends with sacred Buddhist writing.

Buddhism spread all over the subcontinent with Gandhara and Taxila as important centers. After death of Asoka in 232 B.C., the area was subject to political turmoil. Later, Buddhism flourished under Kushans because it was during that time period when the image of Buddha was first portrayed in human form. Many art historians believe that Gandhara art adapted the artistic traditions of Graeco-Roman world at this time.

This exhibition represents the evolution of the art of Gandhara and the cultural linkages that Buddhism forged across the subcontinent. It also affirms that Lahore Museum has managed to come a long way despite all the odds. Commendation goes to its curator, the board of trustees and the concerned governmental departments that have sustained the superb caliber of this Museum.

http://www.buddhistchannel.tv/index.php?id=3,7392,0,0,1,0

 

 

http://www.buddhismtoday.com/viet/tintuc/no_2124_DuongTieu.htm 

 

 


Vào mạng: 18-11-2008

Trở về thư mục "Tin Tức Phật giáo"

Đầu trang